Urbani izziv Leto 2023, št. 16, junij 2023
: 16-30
(Članki)
Avtor
Gala Rogelj
gala.rogelj@icloud.com
Bojan Grum
Nova univerza, Evropska pravna fakulteta, Katedra za pravo in management nepremičnin, Ljubljana
constructa@siol.net
Naslov članka
Vpliv turizma na vrednost nepremičnin v središčih
turističnih mest
Povzetek
Spletne platforme, ki omogočajo oddajanje nepremičnin turistom,
so postale pomemben dejavnik v turizmu, hkrati pa gre za izjemno
močno globalno silo, ki spreminja podobo in utrip mest. V članku smo
se osredinili na platformo Airbnb, zaradi omejitve analize in močnega vpliva te platforme, ki že od ustanovitve leta 2008 in neverjetne
rasti v preteklih letih sproža polemike. Osrednja tema članka je vpliv
hitro razvijajočega se modela oddajanja in najemanja stanovanj prek
platforme Airbnb in s tem turizma na vrednost nepremičnin v turističnih mestih. V Sloveniji smo kot turistična mesta opredelili Ljubljano,
alpsko turistično območje (Bohinj, Bled z okolico, Kranjska goro z
okolico) in Obalo, saj prednjačijo po številu nočitev in registriranih
nastanitvenih obratov. V članku izhajamo iz predpostavke, da sta platforma Airbnb in s tem možnost kratkoročnih oddaj povišali vrednost
nepremičnin v središčih turističnih mest v Sloveniji ter spremenili
percepcijo investiranja v nepremičnine, s tem ko se je bistveno povečala privlačnost naložb v turistično atraktivnih krajih. Prav tako predvidevamo, da je razglasitev pandemije covida-19 z upadom turizma
povzročila znaten padec interesa za nakup tovrstnih nepremičnin.
Analiza je – z izjemo turistično šibkih let 2020 in 2021 – pokazala
splošno rast razpoložljivih ležišč, prihodov gostov in nočitev v prav
vseh opazovanih regijah. Anketa med prebivalstvom je potrdila, da se
(naložbene) nepremičnine še vedno dojemajo kot privlačne naložbe,
v nasprotju z našimi pričakovanji tega ni spremenila niti pandemija
covida-19. Prav tako so rezultati potrdili, da je v vseh opazovanih regijah mogoče opaziti splošno rast cen nepremičnin v letih 2015–2021,
nekje celo tudi za kumulativno 60 %. Na koncu pa seveda ostaja
vprašanje uravnavanja negativnih vplivov, ki jih prineseta omenjena
rast turizma in premik od dolgoročnega oddajanja k kratkoročnemu,
kar obravnavamo v sklepu.
Ključne besede
delitvena ekonomija, kratkoročni najem, Airbnb, turistična središča, vrednost nepremičnine, pandemija covida-19