Urbani izziv Leto 2023, št. 17, december 2023
: 62-69
(Članki)
Avtor
Kaja Pogačar
Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo, Univerza v Mariboru
kaja.pogacar@um.si
Melita Rozman Cafuta
Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo, Univerza v Mariboru
melita.rozman-cafuta@um.si
Marko Renčelj
Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo, Univerza v Mariboru
marko.rencelj@um.si
Naslov članka
Hoja kot temelj trajnostne mobilnosti – nacionalne
smernice za infrastrukturo za hojo
Povzetek
Prispevek predstavlja slovenske nacionalne smernice za infrastrukturo za hojo, naslovljene Hoja – temelj trajnostne mobilnosti, ki so bile
leta 2022 izdane pod okriljem Ministrstva za infrastrukturo Republike
Slovenije. Smernice obravnavajo hojo kot najbolj trajnostno, obenem tudi najbolj demokratično obliko mobilnosti, pri kateri glede
kakovosti infrastrukture ne bi smeli sklepati kompromisov, še posebej
ko imamo v mislih skrb za ranljive skupine prebivalstva. Priročnik
poudarja spremembo paradigme, ki uvršča pešce med enakovredne
udeležence v prometu in hojo kot prometni način. Temu primerno
je poudarjen pomen načrtovanja omrežij in kakovostnih površin za
hojo. Če želimo, da bodo ukrepi, ki spodbujajo pešhojo, uspešni, se
mora urbanistično načrtovanje mest in naselij ponovno osredotočiti
na merilo pešca. Smernice predstavljajo spodbudo za odločevalce,
organizacije in posameznike, da bi skrbeli za boljše, dostopnejše,
vključujoče, varno in privlačno okolje za pešce. S tem namenom
narekujejo napredne trende in sodobne rešitve za hodljivo okolje
in predstavljajo primere dobrih praks oblikovanja javnega prostora.
Smernice navajajo tudi pravilnike, toda ne povzemajo vseh tehničnih
specifikacij in parametrov, ki so podani v njih. So podlaga za projektiranje in niso orodje zanj, so pripomoček za spodbujanje in sporočanje
sprememb, usmerjanje teh, ugotavljanje učinkov sprememb ipd.
Ključne besede
pešci, infrastruktura za hojo, hodljivost, trajnostna mobilnost, prostorsko načrtovanje