Urbani izziv Leto 28, št. 2, december 2017
                : 70-79
             
                 (Članki)
                 UDK: 911.3:331.556.2-057.87(497.4)
                 doi: 10.5379/urbani-izziv-2017-28-02-006
             
 
                 
             
              
             Avtor
                Aljaž PLEVNIK
                     Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana, Slovenija 
                     aljaz.plevnik@uirs.si
                Mojca BALANT
                     Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana, Slovenija 
                     mojca.balant@uirs.si
                Luka MLADENOVIČ
                     Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana, Slovenija 
                     luka.mladenovic@uirs.si
              
             Naslov članka
             Skrb vzbujajoče spremembe v mobilnosti mladih – primer osnovnošolcev v Novem mestu
              
                 Povzetek
                 Tema prispevka so potovalne navade mladih v Sloveniji v zadnjih tridesetih letih in poskus pojasnitve razlogov za njihove popolnoma spremenjene potovalne vzorce. V prispevku se osredotočamo na potovalne navade osnovnošolcev, ki so posebna skupina udeležencev v prometu in uporabnikov mestnega prostora. Primerjamo podatke iz let 1991, 2001 in 2016 o potovalnih navadah osnovnošolcev, lastništvu osebnih avtomobilov, lokacijah osnovnih šol in velikosti šolskih okolišev ter prometni ureditvi v okolici osnovnih šol. V prispevku ugotavljamo, da rezultati v Sloveniji sovpadajo z ugotovitvami iz tujine. Velike spremembe v potovalnih vzorcih otrok časovno sovpadajo z intenzivno motorizacijo slovenskih mest, ki je dosegla večje razsežnosti kot v marsikateri razvitejši državi. Povečano lastništvo avtomobilov se kaže v njihovi povečani rabi. Aktivnosti, ki trenutno potekajo na šolah na področju urejanja prometa, ne prispevajo k ustavitvi tega trenda. Potrebna bo sprememba v paradigmi prometne varnosti. Ukvarjanje z mobilnostjo otrok mora postati del celostnega prometnega načrtovanja, ki si mora prizadevati za zmanjšanje in umirjanje osebnega motornega prometa v okolici šol z vzpostavljanjem razmer, ki niso prijazne uporabi osebnih motornih vozil in spodbujajo varno rabo aktivnih alternativ.
                  
                 Ključne besede
                 aktivna mobilnost, poti v šolo, spremembe potovalnih vzorcev, prometna varnost, motorizacija