Urbani izziv Leto 31, št. 1, junij 2020
: 51-61
(Članki)
UDK: 656.025.2:796.61(497.451.1)
doi: 10.5379/urbani-izziv-2020-31-01-005
Avtor
Simon Koblar
Urbanisticni inštitut RS, Ljubljana, Slovenija
simon.koblar@uirs.si
Luka Mladenovic
Urbanistični inštitut RS, Ljubljana, Slovenija
luka.mladenovic@uirs.si
Naslov članka
Izračun hitrosti potovanj z mestnim avtobusom: primer Ljubljane
Povzetek
Pri spodbujanju rabe javnega potniškega prometa ima pomembno vlogo razumevanje razmer, ki jih sistem zagotavlja za potnika. Na izbiro potovalnega načina vplivajo številni dejavniki, med katerimi se kot pomembna izkazuje konkurenčnost potovalnega časa ali potovalne hitrosti. Pri njenem izračunu si lahko zaradi razširjenosti elektronskih plačilnih sistemov pomagamo z zbranimi podatki validacij uporabnikov. S tem lahko na podlagi dejanskih potovanj izračunamo njihovo hitrost. V okviru raziskave smo na primeru avtobusnega sistema v Ljubljani analizirali vse vožnje, opravljene na tipičen dan. Na podlagi vstopnih in izstopnih podatkov o avtobusni vožnji smo izračunali opravljeno razdaljo, čas, potreben za pot, in hitrost opravljenih poti. Primerjali smo še, kako hitro bi lahko potniki poti, prevožene z avtobusom, opravili s kolesom ali peš. Ugotovili smo, da je hitrost obravnavanih potovanj z avtobusom odvisna od dolžine potovanja. Pri daljših potovanjih se hitrost povečuje. Kolo je hitrejše na vseh razdaljah, vendar pri večjih razdaljah postane manj sprejemljiva izbira. Hoja je na obravnavanih razdaljah do 2 km glede hitrosti konkurenčna le v manjšem deležu poti. Z opravljenimi analizami nam je uspelo s podatki, ki se zbirajo zaradi elektronskega plačevanja storitve, pridobiti uporaben vpogled v uporabniško učinkovitost sistema javnega prometa, kar je v prihodnje lahko uporabno pri načrtovanju izboljšav sistema.
Ključne besede
javni potniški promet, hitrost potovanja, efektivna hitrost potovanja, elektronski plačilni sistem, primerjava hitrosti