Urbani izziv Leto 34, št. 1, junij 2023
: 18-30
(Članki)
UDK: 338.484:502.131.1
doi: 10.5379/urbani-izziv-2023-34-01-02
Avtor
Carlos Rosa-Jiménez
Inštitut za habitate, ozemlja in digitalizacijo, Univerza v Malagi, Malaga, Španija
cjrosa@uma.es
Nuria Nebot-Gómez de Salazar
Inštitut za habitate, ozemlja in digitalizacijo, Univerza v Malagi, Malaga, Španija
nurianebot@uma.es
Alberto E. García-Moreno
Inštitut za habitate, ozemlja in digitalizacijo, Univerza v Malagi, Malaga, Španija
algamor@uma.es
Naslov članka
Razvijajoči se konstrukti množičnega turizma
in kapitalistično izkoriščanje obale:
od trajnostne gostote in urbane morfologije
do ikoničnega megaobjekta
Povzetek
Konstrukt turizma je prelomna oblika kapitalistične
produkcije prostora, ki ustvarja nove urbane oblike. V
številnih arhitekturnih in morfoloških študijah so analizirali različne modele, manjkajo pa primerjave njihovih
značilnosti. Avtorji so v članku primerjali štiri vrste turizma, povezane z razvojem kapitalizma (vključno s predfordizmom, fordizmom in postfordizmom), in različne
vrste turističnih mest. V povezavi z gospodarskimi, socialnimi in kulturnimi značilnostmi so analizirali njihovo
arhitekturno ikoničnost, morfološke vzorce in prostorsko
metriko. Izsledki kažejo, da predfordistični in fordistični
konstrukti turizma, za katere je značilna visoka gostota zazidave, spodbujajo družbene odnose in povečujejo
sposobnost ustvarjanja mesta, postfordistični konstrukti turizma z nizko gostoto zazidave pa povzročajo višje
okoljske stroške (porast zasebnih zelenih in vodnih površin) in višje družbene stroške zaradi arhitekturne ikoničnosti. Avtorji so proučevali povezavo med arhitekturnimi
in urbanističnimi spremenljivkami, ki bi jih bilo treba
upoštevati pri načrtovanju turističnih destinacij v okviru
kapitalistične produkcije turističnega prostora.
Ključne besede
obalni turizem, ikonična arhitektura, morfologija